Какво е общото между строенето на кули от кубчета, хапването с лъжица и обличането на пижамата вечер?

Всички тези умения са свързани с движението на ръцете и пръстите. Те изискват сръчност, прецизност и добра координация между това, което очите виждат и това, което ръцете правят. Основите им се полагат още с раждането, с първите опити на бебето да хване дрънкалката.

Този тип умения наричаме фини двигателни умения или фина моторика.

За разлика от общата моторика, която както вече разгледахме включва движения на цялото тяло (пълзене, ходене, скачане и т.н.), във фината моторика участват само мускулите на ръцете, пръстите, китките и очите. И фините, и общите двигателни умения са изключително важни за развитието и от тях зависят цялостно здравето и напредък на детето.


Защо тези фини движения имат огромно значение?

„Сръчни ръчички – умни главички“ гласи народната мъдрост и това се потвърждава от специалистите по ранно детско развитие. Доказано е, че децата с по-добре развити фини двигателни умения в детската градина се справят по-добре в училище с предмети като математика, четене и писане.

От една страна, това се дължи на факта, че двигателните упражнения стимулират същата част на мозъка, която отговаря за уменията за учене. От друга страна, до каква степен детето е свикнало да държи правилно химикала и да контролира движенията му е решаващо за успеха в първи клас. Уменията за писане не се придобиват направо в училище, а напротив – те са следствие на това как се е развивала фината моторика през последните 7 години. Ако ръчичките не са тренирани да „слушат“ детето, то тогава в училище ще му бъде много по-трудно да навакса.

Освен в образованието фината моторика има много практично приложение в ежедневието, защото от нея зависи колко бързо детето ще се научи да се самообслужва. Това означава то да умее самичко да си измива ръцете, да си изяжда супата, да си обува чорапите или ако има дълга коса – да си я връзва на опашка. Това са всички всекидневни задачи, свързани с обличане, хранене и хигиена, които веднъж овладени правят децата по-уверени, а родителите – по-свободни.

Затова в ежедневието на детето от най-ранна възраст е важно да присъстват игри и занимания, развиващи фината моторика. Моделирането с пластилин, готвенето, строенето, рисуването и оцветяването, дори градинарството са добра основа за последващите дейности в училище. Целите са ръцете да придобият необходимата сила, стабилност и сръчност и да могат да работят координирано, дори без детето пряко да ги вижда.

В следващата част ще разгледаме по-подробно какви фини движения се очаква да се появят в различните етапи от 0 до 3 години. Освен това ще предложим занимания и игри, с които да подпомогнем фината моторика по лесен и забавен начин.

От 0 до 6 месеца

В самото начало бебето няма почти никакъв контрол над движенията си. Ръчичките обикновено са свити в юмручета, а хващането на нещо в ръка е само рефлекс.

До навършване на 3 месеца това се променя. Бебето вече може да следи предметите с очи и да протяга ръчички в опит да хване нещо интересно. Държането на предмет в ръка, например дрънкалка, е съвсем целенасочено действие. Към края на 6-тия месец, бебето вече не само държи дрънкалката, но и подрънква с нея, удря я по масата или пода.

Полезни занимания:
Подавайте предмет в ръката на бебето, за да се упражнява да го хваща. На по-късен етап покажете на бебето интересен предмет, но не му го давайте в ръце, а го оставете самичко да посегне. Добре е предметът да е лек и удобен за хващане, например кръгла или овална играчка.

От 6 до 12 месеца

На тази възраст бебето умее не само да хваща предметите в неговия обсег, но и да ги „изследва“. Това означава да ги прехвърля от ръка в ръка, дърпа, поклаща, удря едно в друго и лапа. През този период любимо занимание на бебето става изпускането на неща на пода, отново и отново. Макар и не толкова любимо на родителите, това занимание всъщност е много полезно за бебето, защото развива координацията на ръцете и го запознава с принципа „Всяко действие има последствие“.

На 9 месеца повечето бебета умеят да пляскат с ръце и да играят на „дай пет“ и „боц“. Около 12-тия месец започва поставянето на два предмета един върху друг в първи опити за строене на кула. Появяват се начални умения за самостоятелно хранене и пиене от чаша. Характерен за периода е така нареченият „пинсетен“ захват, при който бебето хваща дребни неща между палеца и показалеца си.

Полезни занимания:
Играйте с бебето често на игри с ръце като „боц“, „дай целувка“, „хей ръчички, хей ги две“ и „дзак“. Научете го да пука сапунени мехури и да посочва своите очи, уши, носле и т.н.

Освен пюре предложете на бебето малки и меки парченца храна (например нарязан плод или сварен зеленчук), които то може да сдъвче с венеца си. Така то ще упражни своя пинсетен захват и уменията за дъвчене. Но внимавайте – избирайте само достатъчно малки и меки парченца, поради риска от задавяне с твърда храна.

От 1 до 2 години

На тази възраст фините двигателни умения продължават да се развиват с бързи темпове. Детето се учи да държи молив и да драска в рамките на листа. То може да сглобява пъзел от няколко части и да строи кули от 4-6 елемента. Други умения, типични за възрастта, са поставянето и изваждането на играчки от кутия и хвърлянето на голяма топка с 2 ръце.

Що се отнася до храненето, детето има нужда от все по-малко помощ. След година и половина повечето деца вече могат да ползват вилица и лъжица, макар и разливането да е неизбежно. В този период е хубаво детето да започне да пие вода от обикновена чаша, вместо от чаша с твърд накрайник или сламка.  

Полезни занимания:
Оставяйте детето да се храни самостоятелно, въпреки цапането и баването. Колкото по-рядко пъхате лъжицата директно
в устата му, толкова по-добре. Струва си не само заради страхотния ефект върху фината моторика, а и защото това е един ангажимент за вас по-малко.

Покажете на детето какво да прави с предметите от бита – сапуна, хавлиите, четката за зъби и др. Постепенно то ще натрупа опит и сръчност в използването им. Сега е моментът да въведете детето към рисуването с молив, пастел, боя и т.н.

От 2 до 3 години

През този период детето напредва много по отношение на сръчност, изобразителни умения и умения за самообслужване. То се научава първо да рисува чертички, след това криви затворени линии, а накрая и кръгчета. Захватът на молива е между палеца, показалеца и средния пръст.

Други умения, които са характерни за възрастта, са моделирането с пластилин, рязането с ножичка, нанизването и разлистването на книжка страничка по страничка. Когато строи кули от кубчета, те вече достигат 10 елемента. Вкъщи за детето има все по-малко недостъпни неща, защото то се научава да отваря и затваря врати с дръжки и да отвива капачките на бутилки и буркани.

Важни цели за този период са свързани със самообслужването. Около третия си рожден ден детето е способно с минимална помощ да се храни, облича и съблича, обува и събува (по-прости дрехи и обувки), мие и избърсва ръцете.

Полезни занимания:
Осигурете подходящи предмети и материали, които да развиват фините движения. Това може да са подръчни материали от вкъщи като щипки, сламки, памук или природни материали като пясък, пръст, кестени, листа, клонки и камъчета. С тях детето се упражнява да стиска, мачка, дърпа, промушва, усуква, търкаля, пресипва и т.н. Много любима е играта с пластилин, а защо не и с тесто, което след това ще се превърне във вкусна питка или бисквитки.

Тук и тук можете да прочетете още от нашите предложения за забавни сензорни игри, включително и инструкции как лесно да си направим сензорен кош вкъщи.


За финал ви представяме 3 видеа с хубави и лесни за изпълнение идеи за развитие на фината моторика.


Игри с пръсти (без допълнителни материали)
Източник: Бобче Топче
Очертаване на линии с бобчета
Източник: Kids Art Zone
Късане и мачкане на хартия с пръсти
Източник: Каналът на логопеда

Източници:

„Добре дошло, бебе“, публикувано от Уницеф България 2018г.

https://help-for-early-years-providers.education.gov.uk/physical-development/fine-motor-skills

https://www.psychologytoday.com/us/blog/psyched/201402/fine-motor-skills-and-academic-achievement

https://pathways.org/watch/tummy-time-abilities-at-4-months/

https://www.choc.org/userfiles/file/Rehab-Developmental%20Milestones%20final.pdf

https://askbhsc.org/developmental-milestones-for-fine-motor-skills

https://www.youtube.com/watch?v=rQbmE1ggd0k

https://www.youtube.com/watch?v=CL6wBC41VPI

https://www.youtube.com/watch?v=br93RI6wBt0

Заглавна снимка: Stephen Andrews от Unsplash


www.activecitizensfund.bg

„Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Фондация „Здраве и социално развитие“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че тази публикация отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“