Пролет е и много от нас са готови да се отърсят от зимната летаргия и да се заредят с енергия от събуждащата се природа. Това важи с пълна сила за децата. Топлото време и светът, който цъфти и жужи около тях, предлагат безброй възможности за занимания, стимулиращи сетивата и изследователския им дух.
В тази статия ще ви предложим няколко чудесни начина да поканите пролетта във вашия дом и в детските игри. Седнете до детето, играйте с него, тичайте заедно, въвлечете го активно в заниманията. Така ще му помогнете да научи много нови неща и ще направите връзката между вас по-силна. Децата процъфтяват, когато се чувстват обичани и когато им предоставяме възможности за развитие.
Едно от най-хубавите изживявания през пролетта е разходката сред природата. Независимо дали е в парка, около детската площадка или просто сред квартала, пролетта се чувства навсякъде. Децата могат да изучават на воля поникналата свежа трева, пъстрите цветя, цветовете на цъфтящите дървета и чуруликането на птиците.
Използвайте тези моменти да зададете въпроси като „По какво познаваме, че пролетта е дошла?“ и да обогатите знанията на детето за смяната на сезоните. Питайте за цветовете, които детето вижда, бройте цъфналите дървета, търсете определен вид цвете – така лесно можете да добавите още образователна стойност към разходката.
Друго приятно и полезно пролетно занимание за малки деца е градинарството. То възпитава чувство за отговорност и връзка с природата. Засаждайки семенца в двора или в саксийки на балкона, децата учат важни уроци за жизнения цикъл на растенията и след това могат с гордост да гледат как усилията им цъфтят и растат.
Оставете детето да опита самὸ и да потренира своята сръчност. Не се притеснявайте от допира с пръстта. Детето може да се изцапа, но същевременно ще се радва много на този тип сензорна игра, която стимулира активно сетивата и спомага за изграждането на повече мозъчни връзки.
Покълване на бобче в памук
Източник: https://theimaginationtree.com/growing-beans-on-cotton-balls/
В тази връзка, предлагаме да направите заедно с детето един експеримент, който навярно ви е познат от часовете по природознание в училище. Трябват ви само празен буркан, памук или памучни тампони и обикновени бобчета директно от пакета.
Напълнете буркана с памук и сложете 1-2 бобчета вътре, така че да се виждат лесно. Намокрете памука. Трябва да бъде влажен, но не подгизнал. Сложете на светло място и изчакайте няколко дни. Доливайте вода, ако забележите, че памукът е изсъхнал.
След 2-3 дни ще забележите, че бобчето е започнало да покълва. Постепенно ще се появят стъбло, още коренчета и малки листа. Наблюдавайте развитието с детето и обсъждайте какво се случва. По-големите деца дори могат да си водят дневник. Когато бобчето порасне достатъчно, посадете го в почвата и продължете грижите за него оттам.
Пролетна игра с пръсти „Фасулска история“ (по стихове на Ангелина Жекова)
Продължавайки „фасулската“ тема, предлагаме ви една много забавна игра с пръсти, с която да обвържете покълването на бобчето и да обогатите преживяването на детето.
Игрите с пръсти са прекрасен начин да развиете фината моторика и говора. Те съчетават действия на пръстите и ръцете с думи или песен, като по този начин подпомагат правилното произнасяне на звуците, стимулират въображението и вниманието, възпитават усет към образната реч. Някои класически игри с пръсти са „Дай, бабо, огънче“, „Хей, ръчички“, „Варило мише кашичка“.
„Фасулска история“ е игра с пръсти, подходяща за деца между 4 и 7 години. Казвайте стихчето бавно и изразително и изпълнявайте движенията заедно с детето.
Тази пролет баба Ката разкопаваше лехата и от малкото й джобче падна малко кръгло бобче и в една удобна ямка го налегна сладка дрямка. Спинка Бобчо и сънува, как полека се надува, а на кръглата главичка е пораснала косичка. А когато се събуди, гледа Бобчо и се чуди. „Няма никакво съмнение, пак съм аз, но съм растение“. | (децата наведени, имитират копаене с мотика) (показва се с ръка мястото, където е джобчето) (с палеца и показалеца се показва кръг) (двете ръце една до друга образуват ямката) (децата са клекнали и с двете ръце със събрани длани гушнати под бузката като за сън) (двете ръце показват около тялото как се надува) (с двете ръце се показва как върху главата се разлистват листенца) (децата вече прави с ръце на кръста и се оглеждат от долу до горе) (с дланите се показва растение с листа в ляво и дясно) |
За още идеи за игри с пръсти, вижте видеотеката на “Приказки по ноти“ (вижте видеото в края на статията).
Пролетни цветя от отпечатъци от пръсти
Източник: https://myboredtoddler.com/springtime-fingerprint-flowers/
Продължавайки дейностите с пръсти, не може да не добавим и творческо пролетно занимание за малките художници. Предлагаме ви една ефектна цветна рисунка, за която са необходими само лист хартия, зелен пастел или молив и цветни боички. Четка за бои не е необходима, защото за „четка“ служат детските пръстчета.
Внимавайте боите да са подходящи за рисуване с пръсти. Добър избор са акрилните бои, тъй като не са токсични и имат добра плътност.
Нека детето първо нарисува тревичката и стъблото на цветето, а върху това да добави пъстрите цветя. Така лесно можете да затвърдите знанията за цветовете, да обсъдите понятия като „къс-дълъг“ във връзка със стъблото или да упражнявате броене с отпечатъците от пръсти.
Игра „Да нахраним гъсеничката“ с празни ролки от тоалетна хартия
Източник: https://happytoddlerplaytime.com/feed-the-caterpillars-pom-pom-drop/
https://www.fantasticfunandlearning.com/feed-the-caterpillar-spring-math-activity.html
Ето още една интересна и образователна игра, която да обвържете с настъпващата пролет. Трябват ви само празни ролки от тоалетна хартия и нещо, с което детето да ги боядиса в различни цветове. За по-голяма прилика с гъсенички добавете към ролките очички, усмивка, рогца.
Оставете ролките свободни или ги залепете на стената. Сега детето трябва да се опита да ги „нахрани“. Един вариант е това да стане с топчета или други предмети, които съответстват на цвета на гъсеничката. Така развивате уменията на детето да сортира по цвят. Друг вариант е с хвърляне на зара да се определи с колко топчета (зрънца, бобчета и т.н) гъсеничката трябва да бъде „нахранена“. По този начин залагате основите на математическото мислене на детето и тренирате неговата памет.
Източници:
https://myboredtoddler.com/springtime-fingerprint-flowers/
https://happytoddlerplaytime.com/feed-the-caterpillars-pom-pom-drop/
https://www.fantasticfunandlearning.com/feed-the-caterpillar-spring-math-activity.html
https://theimaginationtree.com/growing-beans-on-cotton-balls/
https://new-waldorf-sz.blogspot.com/2015/03/blog-post.html
Заглавна снимка: Kelly Sikkema от Unsplash
www.activecitizensfund.bg
„Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Фондация „Здраве и социално развитие“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че тази публикация отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“