В продължение на темата за тръшкането, в тази статия ще ви запознаем какво да правим не по време на самите кризи, а в моментите на „затишие“, когато детето е спокойно.
Докато детето се тръшка, завладяно от бурни емоции (а ние се борим да не бъдем завладени на свой ред), можем да разчитаме само на „спасителни пояси“ като спокойствие, сигурни граници и емпатия, и да изчакаме емоцията да се уталожи.
Да си сложиш спасителен пояс, обаче, не означава, че бурята няма да се разрази отново. Това, което може действително да намали и спре тръшкането, е детето постепенно да се научи да владее своите емоции, а не те да владея него. Този процес се случва най-ефективно, когато детето е спокойно и може да мисли разумно. Тогава ние имаме изключително ценната възможност да развием неговата емоционална интелигентност, или иначе казано способността му да разпознава и управлява своите емоции.
Защо емоционалната интелигентност е толкова важна? Редица проучвания показват, че тя е пряко свързана с умствената интелигентност и училищния успех. Мозъкът на дете, което е напрегнато, ядосано или уплашено, просто не може да учи пълноценно. От друга страна, колкото по-умело едно дете може да управлява своите емоциите и съответно емоционалните си реакции, толкова по-лесно ще му бъде да се справи с учебния процес, с изискванията в училище и с взаимоотношенията с околните.
Представяме ви 4 начинa, по които можем да тренираме емоционалната интелигентност на децата. Добрата новина е, че всичко е въпрос на практика. Повтарящите действия затвърждават определени „пътеки“ в мозъка и така той се приучва да реагира по подходящ начин. Можем да започнем да работим целенасочено в тази посока още от бебешка възраст. Под формата на приказка, песен, игра или театър – най-ефективните начини да ограничим страховитото тръшкане са всъщност лесни и приятни.
1. Игри за разпознаване на емоциите

За да може едно дете да регулира емоциите си, то първо трябва да може да ги разпознава. Затова е хубаво да му дадем добър запас от думи за различните емоционални състояния и да го окуражим да ги използва.

Увлекателно и просто упражнение за развитие на емоционалната интелигентност е играта пред огледало. Назовете дадена емоция и я изиграейте заедно с детето възможно най-артистично, докато се гледате в огледалото. Редувайте се да намисляте емоции и да ги представяте. Опитайте се да отгатнете коя емоция изиграва другия. В днешно време вместо огледало може да използваме селфи камерата на телефона и да си направим забавна фотосесия от емоции.
2. Техники за успокоение
Когато детето е на прага на емоционалната криза, ние често повтаряме „Успокой се, успокой се.“ Колкото и да ни се иска обаче, това рядко има желания ефект. То няма да може да се успокои самичко, без предварително да сме го научили как.
Затова е най-добре предварително да подготвим детето какво да прави, ако усети, че силните чувства го завладяват. Ето няколко техники, които можем да изиграем и упражним с децата:
- „Светофар“ – детето се учи да разпознава в кой сектор на светофара е. Зелено означава, че е спокойно, а червено, че изпитва силна емоция, която го напряга.
- „Помириши цветето, издухай свещта.“ – детето се учи да вдишва дълбоко през носа и да издишва през устата.
- „Техника на костенурката“ – детето си представя, че подобно на костенурка влиза в корубата си, за да се успокои и помисли малко как да постъпи.
- „Табло за трудни времена“ – детето изработва с наша помощ табло, което ще му подсказва какво да прави, когато емоцията надделява. Таблото може да включва идеи като: дишай дълбоко, нарисувай картина, която показва колко си ядосан, подръж любимата си играчка, изпий чаша вода, вземи си кратка почивка.
3. Влизане в роля и театър
Когато станат на около годинка и половина, децата сами започват да играят „на ужким“. Разиграването на случки, в които играчките се тръшкат, е идеална възможност детето да упражни как да се справя със собствените си емоции. Така то може да погледне ситуацията отстрани и да намери решение, за което не би се сетило, ако наистина е разстроено. А ако не се сеща, ние винаги можем да му подскажем.

Затова нека да поиграем с децата. Може да изиграем сценка, в която куклата е много ядосана, защото не може да гледа повече телевизия, или в която количката плаче, защото още не иска да се прибира в гаража. Просто пресъздайте моментите, които най-често разстройват детето ви. Хубаво е да има и играчка, която да играе ролята на утешител или съветник.
По-големите деца нямат нужда от помощта на кукли – те директно могат да се превъплътят в „актьори“. За тях любима роля често е тази на авторитетния възрастен, който налага правилата и въдворява ред. Оставете детето само да избере ролята си и бъдете възможно най-експресивни.
4. Приказка за къщичката на 2 етажа
Приказките са прекрасно средство да намерим общ език с децата. Те ни позволяват да им обясняваме на достъпен език иначе сложни процеси, както и да обсъждаме трудни теми по игрив и неосъдителен начин. Затова д-р Даниел Сийгъл, автор на книгата „Как да развием потенциала на детския мозък“, ни предлага да разкажем на децата приказката за къщичката на 2 етажа, която всъщност разказва за това как работи човешкият мозък.
Както вече разгледахме подробно в статията „Как да реагираме, когато детето се тръшка“, мозъкът може да бъде условно разделен на 2 части – горен „мислещ“ мозък и долен „чувстващ“ мозък. Затова и къщичката е на 2 етажа. На горния етаж живеят спокойни и разумни човечета, а на долния етаж – емоционални човечета, които реагират бурно и инстинктивно.

Двата етажа са свързани с вратичка, която обикновено е отворена и позволява човечетата да работят заедно. В случай на заплаха обаче, било тя истинска или въображаема, вратичката се хлопва и човечетата от долния етаж поемат контрола над къщичката. Разумните гласове от горния етаж остават заглушени.
Платформата за психично здраве е вдъхнала още повече живот на приказката, като е добавила към нея илюстрации и герои като Спокойния Гошо или Иван Паниката. Вижте цялата приказка тук. Децата могат да оцветят, изрежат, нарисуват или изработят къщичката и героите в нея като допълнително упражнение.
Източници:
https://funtazia.bg/https://koja-bg.org/%d0%b4%d0%b5%d1%82%d1%81%d0%ba%d0%be-%d0%bc%d0%be%d0%b7%d1%8a%d0%ba%d1%8a%d1%82-%d0%b8-%d0%b5%d0%bc%d0%be%d1%86%d0%b8%d0%b8%d1%82%d0%b5/
Как децата учат за емоциите чрез игра? Презентация на Мариана Донкова, Академия за родители 2017г. https://www.youtube.com/watch?v=VWvVqD_hnX8
„Как да развием потенциала на детския мозък“ от д-р Даниъл Сийгъл и д-р Тина Пейн Брайсън, 2018г.
Заглавна снимка Tengyart on Unsplash

www.activecitizensfund.bg
„Тази публикация е създадена с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на публикацията се носи от Фондация „Здраве и социално развитие“ и при никакви обстоятелства не може да се приема, че тази публикация отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.“